torsdag 10 juni 2010

Vuxenmobbning igen!

Bilden är en kopia av Henri Matisse berömda "jazz"
Man tar sig för pannan!
Igår den 9.6.10 fick vi i DN ta del av vad företrädare för systemen som fegar ur när det gäller att hjälpa människor som utsätts för mobbning, dvs arbetsmiljöverket, rättsväsendet, facket och politiker, anser om sakernas tillstånd.
Som väntat ska de utvärdera, studera de citerade ländernas system och så ska de utreda... med andra ord -more of the same! Man tackar.
Arbetsmarknadsministerns förslag tar priset! Han föreslår obligatoriska kurser i arbetsmiljö för chefer, särskilt för civiling. och civilekonom-utbildningar.
Man häpnar. Jag har i egenskap av chef och konsult deltagit i ganska många utbildningar och konferenser där man talar vackert om både etik och moral. Ibland ingår tom bra övningar och rollspel i kommunikation. Men sen är man tillbaka i verkligheten och där gäller business as usual.
Fattar ni inte Zarembas slutord: Det är i verkligheten vi får vår värdegrund, inte på konferenser, och där handlar det om hur du och jag agerar eller inte agerar.
Om detta skrev jag i DN och idag ringde min före detta lärare på universitet, sedermera handledare och mentor för att säga följande "jag håller med dig i varenda ord du skriver!"
Det värmer i själen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar