onsdag 2 juni 2010

Utbildning och/ eller lärande?


Utbildning och/eller lärande? Det är frågan och titeln på en liten bok av docenten i pedagogik Åke Jerkedal som kom ut redan 1974 och där förs en spännande diskussion om de två begreppen och deras innebörd, inte minst med avseende på skolan.
Sedan dess har det hänt mycket i samhället inom områdena lärande och kompetensutveckling, främst i arbetslivet. Den intresserade kan få en snabb orientering i vår bok "Goda förebilder och fega, rädda halvgudar"
Efter söndagens Agenda (30.5.) förstår jag att utvecklingen har gått våra politiker helt förbi! Jag begär inte av Maria Wetterstrand och Jan Björklund att de som politiska mångsysslare följt utvecklingen och forskningen men när de talar om ordning, reda och disciplin och betyg å ena sidan och kreativitet, eget tänkande och demokratisk fostran å andra sidan som om det vore motsatser. Det är ju korkat!
Och inte blir det bättre när det hänvisar till forskning.
Betygen är ingen garanti för lärandet lika litet som fritt tänkande utan ordning är det.
På vilket sätt ökar oordning och allmän oreda en demokratisk inlärningsprocess? Är det ingen ordning i riksdan, demokratins högborg?
Jag har ännu inte mött en enda forskare som är emot ordning och reda, däremot många som har presenterat olika spännande metoder för inlärningen som faktiskt fungerar i verkligheten.
Ordning och reda är varken mer eller mindre än ramfaktorer, dvs viktiga förutsättningar för lärande. Betyg är ett av flera mätinstrument för att utvärdera verksamheten.
Blanda inte bort korten, fokusera på vad som är mål och vad som är medel för inlärningen? Vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt är viktiga för barn att lära sig? Använd väl beforskade metoder för målstyrning och utvärdering av skolans verksamhet.
Varför denna ständigt pågående folkfördumning som når sin kulmen i varje valrörelse? Tror partistrategerna att det går hem i stugorna?
Jag är medlem i ett av allianspartierna och har blivit uppmanad att medverka i opinionsbildningen för "betyg från årskurs..." Glöm det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar