fredag 7 maj 2010

Goda förebilder och fega, rädda halvgudar...


Goda förebilder - Vad menas med förebilder ? Varför är det viktigt med förebilder? Vilka blir förebilder? Hur gör förebilder? Är jag själv en förebild, för vem?
Det finns många aspekter på begreppet.

När jag funderar på personer som har betytt mycket för mig i mitt liv så är det sådana som är modiga och självständiga, de lever som de lär. De har inspirerat mig och haft tilltro till min förmåga. De har kommit längre än jag i sin utveckling och jag har gärna velat efterlikna dem.
Det är personer som har egenskaper som jag själv känner igen mig i men även sådana som är helt annorlunda och har egenskaper som jag saknar och gärna vill lära mig av.

Även ouppnåeliga personer ur den litterära , historiska och politiska sfären kan vara förebilder.

Prova att fråga människor om de har förebilder, vilka de är och varför!
Säger det något om folk om de nämner Napoleon eller Barack Obama? Astrid Lindgren eller Blondin Bella? Farfar eller Mormor?
Fråga varför - svaren är inte givna!

Har du några förebilder? Vad har de betytt i ditt liv?

I vår nya bok Goda förebilder och fega rädda halvgudar har vi, dvs Anita Lundin och jag, funderat en del på begreppet Förebilder och berättat om både våra egna och andras förebilder, vad de betyder. Läs boken som du beställer på http://www.vulkan.se/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar