onsdag 10 november 2010

Inte guld allt som glimmar....


Scen 1: Jag träffar en ung ambitiös bekant som berättar glädjestrålande om sitt nya jobb, alla möjligheter till utveckling och spännande arbetsuppgifter som väntar på henne. Jag önskar henne lycka till
Scen 2: En månad senare råkas vi igen på stan och nu är hon oändligt besviken på arbetsplatsen. Inga av hennes välgrundade förväntningar har infriats, hon får ingen introduktion, alla rusar runt i ekorhjulet, chefen är helt frånvarande. Den verkliga arbetsplatsen motsvarar inte beskrivningen i annonsen. Nu igen, tänker jag som luttrad äldre person.
Scen 3: Jag läser en mycket attraktiv platsannons - oh, de söker mig, min kompetens och erfarenhet, tänker jag innan jag ser loggon - jaha, där har ju haft konsultuppdrag. Lögn och förbannat dikt.
Ska man utvecklas till cynisk, desillusionerad surdeg eller tänka :
Jaha -vad kan jag lära mig av detta?
Tänk om jag skulle göra en bättre research om företaget nästa gång!
Tänk om jag som utformar platsannonserna ser mig och företaget i spegeln innan jag formulerar superlativerna?
Tänk om jag skulle kolla på facebook och söker info eller delge mina erfarenheter där?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar