lördag 11 september 2010

Hur inspirationskällor kan prägla....

Jag hörde på P2 önskeprogram en dam berätta om sin gamla anteckningsbok från ungdomen där hon hade noterat musiken hon hade hört och tyckt om. Jag kom genast att tänka på
den magiska dagen när jag var femton år och vår entusiastiske musiklärare lärde oss läsa partitur samtidigt som han spelade musiken och berättade om handingen. Han skildrade en fantastisk konsert som vi borde besöka den kvällen "det handlar om en ung konstnärs olyckliga kärlek, baler, häxsabbat, passion..... "
Nog blev vi nyfikna, gick dit och kom ut alldeles yra av hänförelse... Berlioz Fantastiska symfoni hade öppnat våra öron och hjärtan för den klassika musiken.
Jag bad genast P2 att spela musiken och berätta om min upplevelse vilket det gjorde.
Tänk vad en enda inspirerande lärare kan åstadkomma...
Tänk vad alla inspirerande människor åstadkommer varje dag överallt...
Tänk vad du själv kan åstadkomma om...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar