måndag 26 september 2011

Karriärhandbok för kvinnor

Det är titeln på en ny bok som jag råkade få syn på när jag försökte komma fram till forskartorget i trängseln på bokmässan. Som karriärrådgivare med många års erfarenhet stannade jag nyfiket till och bläddrade igenom boken.

Jag konstaterar att boken är full av mycket konkreta och faktiskt många vettiga tips på hur man ska bete sig och klä sig för att passa in på jobbet. Författarna skriver på baksidan att det var en sådan bok som de själva hade velat ha i början av sin karriär.

Är detta en handbok? Karriären reducerat till anpassning på arbetsplatsen? Självklart är det mycket viktigt att bli varse hur man uppfattas av andra, inte minst på jobbet. Klädkoder är viktiga men vart tog du som finns innanför kavajen vägen? Visst ska du som kvinna inte vimsa och vela omkring utan visa dig som vuxen och kompetent person. Det måste finnas harmoni mellan den yttre och inre människan.

Nu undrar jag när kommer "Karriärhandboken för män"? Ja, man hör ju hur tokigt det låter?

"Ty det stora är inte att vara det ena eller det andra utan att vara sig själv och det förmår varje människa som vill det". Sören Kierkegaard.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar